Programování a vývoj SWNěco málo o programování a světě vývojářů

Moderní Basic - který vybrat?

Publikováno 13.04.2018 v 19:05 v kategorii Programování, přečteno: 79x

Na trhu je mnoho programovacích jazyků. Některé jsou více známé, některé méně. Pokud však používáte moderní jazyk, bude s nejvyšší pravděpodobností úplně jedno, který to je, neboť bude umožňovat vytvořit stejné věci jako kterýkoli jiný jazyk. Basic je jedním z jazyků, který dnes patří spíše undergroundu, nicméně můžete v něm stále amatérsky i profesionálně tvořit. Pokusím se zde uvést výčet těch nejlepších současných jazyků včetně mého skromného názoru na ně.
BlitzBasic / BlitzMax
Nostalgici a zejména příznivci počítačů Commodore Amiga jistě znají Blitz jako jeden z nejlepších jazyků na Amize. Zatímco v 90. letech sekundoval AMOS Basicu, dnes se vyšplhal k PC v podobě produktu BlitzMax a AMOS naopak zůstal věrný Amize. A s ní také umírá. Blitz dlouho rostl, ovšem v r. 2015 ho autor Mark Sibly opustil a začal se věnovat jiné aktivitě (tvorbě MonkeyX). Blitz zůstal Open Source, takže si ho můžete v klidu stáhnout a vyzkoušet, ale dále se již nevyvíjí. Je velmi dobře optimalizovaný, má řadu moderních funkcí včetně 3D a také pěkně zpracované IDE včetně vlastního output-okna. Má objektové a modulární prvky. Export je pokud vím jen na desktop PC (EXE). I když určitě ještě poslouží zájemcům a plnohodnotně zastoupí vývoj v jiných jazycích, do větších projektů v Blitzu bych již nedoporučoval zabředávat.

WWW: odkaz
Licence: Open Source
Kompilace: Windows
Výhody:
  • rychlost
  • srozumitelnost
  • objektový a modulární přístup
Nevýhody:
  • od r. 2015 není v aktivním vývoji
  • ztrácí dech s moderními technologiemi a platformami (VR, Android)


PureBasic
Komerční Pure je - i podle jména - jeden z nejčistších jazyků na PC. Jak syntaxí, tak výstupním EXE souborem. Pure cílí na co nejširší univerzální rozpětí tvorby aplikací, od her po desktopové systémy. Tato univerzalita je nespornou výhodou, neboť pokud se Pure člověk naučí, může vytvářet cokoliv, aniž by musel skákat do jiných jazyků. Na druhou stranu nese i jistá omezení. Např. na tvorbu her chybí podstatné moderní příkazy vyšších jazyků - instrukce pro fyziku, agregované sprity nebo particles. Umožňuje 32-bit i 64-bit soubory. V 32-bit verzi se mi zdá poněkud pomalejší (např. 1000 spritů už moc nedává). Pro desktopové aplikace má zabudovaný skvělý systém gadgetů, nicméně již značně konzervativní. IDE je skvělé, jen pár drobností by se mu dalo vytknout.

WWW: odkaz
Licence: Komerční 79 € (jednorázová platba, celoživotní licence)
Kompilace: Windows, Linux, MacOS, Amiga
Výhody:
  • stabilní jazyk i pro velké projekty
  • aktivní vývoj
  • univerzálnost použití
Nevýhody:
  • rychlost grafiky na 32-bit není závratná
  • dlouho neřešené knihovny pro poplašné detekce antivirů


SpiderBasic
Bratříček Pure, od stejného autora Freda Laboureura, který se pokusil zamířit produkt přímo pro webové aplikace. Syntax je z 90% stejná jako Pure, takže není třeba se učit něco nového. SpiderBasic se hodí všem, kdo se nechtějí pouštět do Javascriptu či HTML5 a jiných webových nástrojů, ale jsou orientováni na Basic a potřebují vytvářet webové aplikace. Překlad do JS a HTML5 je překvapivě velice věrný. Pracuje dobře i s databázemi a na serveru nedělá žádnou neplechu. Lze do něho vkládat i kódy JS, JSON objekty apod. IDE je prakticky stejné jako v Pure.

WWW: odkaz
Licence: Komerční 49 € (jednorázová platba, celoživotní licence)
Kompilace: HTML5, Javascript
Výhody:
  • stabilní jazyk i pro velké projekty
  • aktivní vývoj
  • online viewer
Nevýhody:
  • zatím žádné konkurenceschopné GUI
  • gadgety, simulace


FreeBasic
Pokud něco dokáže překvapit snad ve všech směrech, je to FreeBasic. Je rychlý, stabilní, dají se v něm psát velké projekty i hry. Hodí se na databáze i tvorbu expertních systémů. Je třeba si však uvědomit, že jde o relativně nízký jazyk, takže po ruce nejsou žádné předpřipravené objekty ani vyšší instrukce pro sprity, fyziku atd., ale vše je nutné si vlastnoručně vyrobit. Díky tomu se mj. rozšířilo na internetu velké množství externích knihoven, ale nepracuje se s nimi úplně komfortně. V tomto směru může být vnímán jako poněkud nepohodlný ve srovnání s vyššími jazyky, každý nižší jazyk je ovšem nesporně výhodnější. Mohu ale potvrdit, že kdo si na FreeBasic zvykne, bude se k němu pořád vracet. Na internetu existují různá IDE, lze napsat statisíce řádků, které bez mrknutí zkompiluje, nevadí mu přehnaně dlouhé podprogramy ani cyklické skoky na ně (např. oproti C#).

WWW: odkaz
Licence: Zdarma
Kompilace: Windows
Výhody:
  • rychlost
  • možnost výběru IDE od různých výrobců
  • geniálně řešený zásobník
  • kompletně přeložen do CZ
Nevýhody:
  • relativně nízký jazyk (žádná podpora spritů ap.)
  • žádné gadgety (např. menu)


DarkBasic
Skvělá značka, skvělí autoři od TGC. Jednoho času byl Dark komerční (v podobě DarkBasic Professional) a bylo radno si ho zakoupit. Dnes už se skupina TGC DarkBasicu nevěnuje, neboť upřednostnila jiné, modernější produkty. Z tohoto důvodu také doporučuji s Dark už nezačínat, ale podívat se po aktuálních produktech, které mají TGC v nabídce. Pokud však po Dark toužíte, není problém si ho pořídit. Je nyní k dispozici pod licencí Open Source a existuje k němu hodně rozsáhlá dokumentace (vč. knih) - bohužel ne česky. Je to rychlý jazyk, velmi dobře koncipovaný i do grafiky a svého času (cca před 3-5 lety) patřil v nejlepším Basicům vůbec.

WWW: odkaz
Licence: Open Source
Kompilace: Windows
Výhody:
  • primárně práce s grafikou a 3D
  • mnoho literatury
Nevýhody:
  • již není aktivní podpora


AppGameKit Script
Když anglická skupina TGC opustila DarkBasic, napřela všechny síly na produkt AppGameKit (AGK). Vznikl z toho brzy pravděpodobně nejlepší, nejefektivnější a nejsilnější moderní Basic vůbec - AppGameKit Script. AGK je konečně multiplatformní jazyk, vývojové prostředí umožňuje kromě jiného i přepínání mezi mainstreamovými jazyky C++, Python a C#. Má propracované IDE, velké množství dokumentace a literatury a dokáže překvapit i rychlostí. K dispozici jsou též nejrůznější nástroje, např. level editor. Primárně je AGK Basic určen pro vývoj na mobily a tablety, nicméně funguje skvěle i po kompilaci do HTML5 či na klasickém desktopu. Obsahuje asi největší množství příkazů z celé rodiny Basiců.

WWW: odkaz
Licence: Komerční 79,99 $ (jednorázová platba, celoživotní licence)
Kompilace: Windows, iOS, Android, MacOS, Linux, HTML5, Raspberry Pi
Výhody:
  • aktivní vývoj
  • moderní technologie (VR, 3D Maps)
  • velká komunita
  • patrně nejlepší Basic současnosti
Nevýhody:
  • negeneruje čisté EXE (jen balíček install)
  • kompilace na Windows jen 32-bit
  • ryze matematické výpočty jsou pomalejší


Visual Basic
Visual Basic je hodně známý díky silné podpoře Microsoftu. Já osobně VB nemusím, přijde mi dokonce jako jeden z nejhorších moderních Basiců vůbec. Je pomalý a nemotorný. Interpret řádky je tam zbytečně a otravuje život. Na druhou stranu je skvělé, že jej Microsoft tolik podporuje, neboť možná díky tomu mají šanci se na trhu etablovat i jiné dialekty Basiců. Visual Basic je znám také z Excelu, kde je implementován v podobě VBA (VB for applications). Po nějaké době jsem zjistil, že 1 modul umožňuje cca 2000 programových kroků, což je na dnešní dobu zoufale málo. Ale jinak se v něm pracovat dá normálně a drží si svoje jméno v profesní i soukromé sféře.

WWW: odkaz
Licence: Různá dle druhu (VBA je v licenci MS Office)
Kompilace: Windows
Výhody:
  • podpora Microsoftu
  • ohromné množství dokumentace
  • velká komunita
Nevýhody:
  • pomalost
  • těžkopádnost


PlayBasic
Nedávno jsem ze zvědavosti pořídil PlayBasic, který mě příjemně překvapil. V demo verzi umožňuje psát libovolné programy, takže si ho můžete snadno vyzkoušet. V placené full verzi je pak možnost kompilace do čistého EXE. Kvalitou je podobný PureBasicu, má ale poněkud zlý marketing a obecně obeznámenost lidí na internetu bude menší. Komunita čítá přes 1100 lidí zaregistrovaných na fóru (pro srovnání PureBasic 5500, FreeBasic 8500). IDE je blíže Visual Studiu než nějakému undergroundu, ale řekněme, že je standardní. Bohužel mu chybí např. barevné styly a další vychytávky. Syntax se mi zdá z 90% podobná BlitzBasicu. Za ty peníze pro někoho, kdo chce vyvíjet jen pro desktop PC, si myslím úplně ideální věcička.

WWW: odkaz
Licence: Komerční 16 € (jednorázová platba, celoživotní licence)
Kompilace: Windows
Výhody:
  • velké možnosti práce s textem (fonty, grafika)
  • 2D a 3D plus agregované sprity
  • překvapivé množství dokumentace a příkladů vč. YouTube
  • aktivní podpora
Nevýhody:
  • slabší IDE
  • slabý marketing


Na závěr přikládám nejrůznější dialekty Basicu podle Wikipedie:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_BASIC_dialects

Komentáře

Celkem 2 komentáře

  • Wankes 20.05.2018 v 11:03 Skvělý článek. Jen bych zmínil že některý Basic nemá vlastní IDE a je potřeba instalovat zvlášť.
    Pro PC existuje i GFA Basic.
    Pro fandy starého Qbasicu je nově QB64.
    Za zmínku stojí i MMBasic, který umí komunikovat s hw a existuje i pro DuinoMite.


  • zxretrosoft.infoblog.cz 20.05.2018 v 11:20 Děkuji! Budu časem doplňovat. Ano, některé Basicy nemají své IDE a některé ne. Doplním ;)


  • Neregistrovaný uživatel

    Jméno: Přihlásit se

    Blog:

    Obsah zprávy*:

    Kontrolní kód*:
    Odpovězte na otázku: Co je dnes za den?